Friday 7 October 2011

Cinta dan Persahabatan



Antara Cinta dengan Persahabatan....
Boleh tak kita bayangkan Persahabatan tanpa Cinta???
 Hmmm...Persahabatan dan Cinta adalah teman terbaik sebabnya, mana ada Cinta, di situ ada Persahabatan. Dan dimana ada Persahabatan, Cinta selalu tersenyum ceria dan tidak pernah meninggalkan Persahabatan.

Pada suatu hari, Persahabatan mula fikir yang Cinta telah membuat dirinya tidak mendapat perhatian lagi kerana Persahabatan anggap Cinta lebih menarik daripada dirinya.
 Hhem mm mm? Seandainya tidak ada Cinta, mungkin aku akan menjadi lebih hot,, lagi ramai orang akan tertarik ngan aku.? fikir si Persahabatan. Sejak hari itu, Persahabatan memusuhi Cinta.. Ketika Cinta bermain bersama Persahabatan seperti selalu, Persahabatan akan menjauhkan diri. Apabila Cinta bertanya kenapa ,Persahabatan menjauhi dirinya, Persahabatan hanya memalingkan wajahnya dan beredar pergi meninggalkan Cinta.

 Cinta pun sedih dan tidak sanggup menahan air matanya lalu menangis. Kesedihan hanya dapat termangu memandang Cinta yang kehilangan teman baiknya. Beberapa hari tanpa Cinta, Persahabatan mulai berkawan baik dengan Kecewa, Putus asa, Kemarahan dan Kebencian. Persahabatan mula kehilangan sifat manisnya dan orang-orang mula benci Persahabatan. Persahabatan mula dijauhi dan tidak lagi disukai.Walaupun Persahabatan cantik, tetapi sifatnya telah memuakkan.Persahabatan sedar yang dirinya tidak lagi disukai lantaran banyak orang yang menjauhinya.

Persahabatan mula menyesali keadaannya, dan saat itulah Kesedihan melihat Persahabatan, dan menyampaikan kepada Cinta bahwa Persahabatan sedang berduka.

 Dengan segera Cinta berlari dan menghampiri Persahabatan. Saat Persahabatan melihat Cinta menghampiri dirinya, dengan air mata yang berlinang Persahabatan pun meluahkan seribu penyesalannya meninggalkan Cinta.

 Dipendekkan cerita, Persahabatan dan Cinta kembali menjadi teman baik. Persahabatan kembali kepada peribadi yang menyenangkan dan Cinta pun kembali tersenyum ceria. Semua orang melihat kembali kedua teman baik itu sebagai berkat dan anugerah dalam kehidupan.



 


Moral:
Mampukah Persahabatan tanpa Cinta?
Mampukah Cinta tanpa Persahabatan?
Selalunya ramai orang akan cuba pisahkan Persahabatan dan Cinta sebab mereka fikir "?Kalau Persahabatan dah bercampur dengan Cinta, mesti rumit!". Terutama bagi mereka yang menjalin persahabatan antara seorang lelaki dan wanita.

 Persahabatan merupakan bentuk hubungan yang indah antara manusia, di mana Cinta hadir untuk memberikan senyumnya dan mewarnai Persahabatan. Tanpa Cinta, Persahabatan mungkin akan diisi dengan Kecewa, Benci, Marah dan berbagai hal yang membuat Persahabatan tidak lagi indah. Berhentilah membuat batas antara Cinta dan Persahabatan, biarkan mereka tetap menjadi Teman baik. Yang harus diluruskan adalah Cinta bukanlah perosak Persahabatan, Cinta memperindah persahabatan anda.

No comments:

Post a Comment