Sunday, 6 November 2011

Kepulangan

Bismillah...


MasyaAllah...
Memang tak terjangka
Hari ni hari yang paling bermakna untuk kami sekeluarga...
Kemunculannya aku tak terjangka sedikit pun...
Patutlah aku nak sangt balik kampung walupn cuti cuma skejap
bergelut pulak ngan study week utk final exam mggu depan..huhu

Baru malam tadi ketika aku dan abg2ku brhenti makn kat Petronas Bentong
kami tiba2 bercakap tentang sepupu kami Firdaus yg dah 13 tahun mghilang.
Beria-ria Abg Sul cerita knangan dia mandi parit ngan abg Aus mase kecik dlu..Exited betol mamat 2 dapt mandi parit..yerlaaa..budak KL datg KAMPUNG kan..mestilah excited dia lain macam..Yg sedihnya smpai je kt umah Abg Aus terus kna rotan ngan Mak cik, Abg Sul plak smpat mlarikan diri..
Actually Mak Cik memg x suka ngan Abg Aus sbab Abg Aus cuma anak tiri dia je..Kesian Abg Aus..slalu kna marah ngan Mak Cik..Slps Abg Aus diambil oleh Mak dia terus kami trputus hbungan ngan dia

Aku sndiri pun da x ingat camne rupa Abg Aus sbab wktu tu umur ak dalm 5 or 6 tahun..msih lgi budk tadika..
semua knangan kami brsama dia berbalam-balam lam minda aku..
x bgitu jelas..Cuma yg aku ingat dia bgitu rapat ngan abg sul n abg man.

But hari ni
Mungkin rahmat sempena hari Raya Aidil adha..
Tiba2 dia muncul di hadapan kami..
Dari jauh aku tngok Abg Man jalan ngn sorang llaki
llaki tu senyum ke arah kami..
Mulut kami bagaikan terkedu ketika Abg Man suh kami teka siapa yg berada di hadapan kami..

Ya Allah..
Abg Aus..
kami semua terkejut bagaikan x percaya..
Setelah 13 tahun x bertemu..
Setelah kami pun da putus harapan nak jumpa dgannya lagi stelah lama dia mghilang..
Kini dia dah kembali..
Hidup lagi rupanya Abg Aus :D

Yup!!!
Muka Abg Aus x banyk berubah..
Skarang umur dia dah 25..
Firdaus yg mncul di hadapan kami skarg Firdaus yg dah dewasa..dah matang..
Abg Aus x brhenti2 senyum..
Macam2 soalan yg kami tanya kat dia..
Yerlaa..nak tau jgak camne hidup dia slaps dia diambil oleh Mak dia
sebab x tahan hidup ngan mak cik..Tpi rupanya skejap je dia tggal ngn mak dia..slps tu dia merantau sndiri..Perit jgak prjalanan hidup dia..

Leps 2 bila ma ngan ayah pulang je dari kenduri
cepat2 kitorang bawk Abg Aus berdiri dpan ma dan suh ma pulak teka..
Terketar2 ma sebut nama "Firdaus"..
Then, cepat2 Abg Aus salam dan cium kedua2 pipi ma..
Ayah pun sama..
Aku tengk air mata ma menitik time 2..
Mesti ma trkejut x sangka anak saudara yg prnah makn sepinggan , tidur sebantal dan mandi sma2 ngan anak2 dia dulu kini muncul kmbali dpan mata dia..
Sebak sketika suasana time 2..

Aku rse nak mnitik je air mata ni tpi cpat2 aku seka..
ishhh..Aku plak yg trlebih emo..hehe

Wlaupun skejap je kami dapat jumpa ngan Abg Aus hari ni tpi kmi brsyukur sangat dpat jumpa ngan dia..Pulak 2 dia ckap lpas ni dia nak slalu balik k kampung sbab dia bkerja di area Trgganu..Lgi plak dia dah xde sape2 lgi slain dari kami...

Alhamdulillah..
Bersyukur kami ke hadratMu ya Allah krana memberi kami peluang utk bertemu semula di dunia ni utk mnjalinkan semula hubungan yg dah lame trputus...
Subahanallah ^________^ <3 <3

No comments:

Post a Comment